');

اصالت سنجی پایان نامه

اصالت سنجی پایان نامه؛ بررسی اعتبار پایان نامه ها توسط تحصیلات تکمیلی. اصالت سنجی پایان نامه. چگونه منابع معتبر تحقیق را شناسایی کنیم؟

اصالت سنجی پایان نامه؛ بررسی اعتبار پایان نامه ها توسط تحصیلات تکمیلی. اصالت سنجی پایان نامه. چگونه منابع معتبر تحقیق را شناسایی کنیم؟

ثبت سفارش سفارش پایان نامه
درخواست استخدام سفارش پایان نامه

سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ | 02:56  0 نظر   12255 بازدید


سیستم اصالت سنجی پایان نامه

دو تارنما و سایت مشخص در کشور، دست کم تا به امروز در زمینه اصالت سنجی پایان نامه ها فعال هستند.

  • ایران داک/ این سایت از همه موارد دیگر معتبر و مورد تقاضای بیش از 99 درصد دانشگاه ها و مراکز علمی- آموزشی است. صرفا بر پایه پایان نامه ها و رساله های ثبت شده نزد مرکز ایران داک اصالت سنجی پایان نامه یا رساله را انجام می دهد.
  • سمیم نور/ مراکز دانشگاهی نیز هستند که عموما با پایه علوم انسانی و حتی حوزوی به این مرکزی که غالبا بر پایه مقالات چاپ شده در مجلات معتبر علمی پژوهشی پایان نامه را اصالت سنجی می کند.

pc.iaun.ac.ir

ورود به سامانه. عضویت در سامانه. رمز عبور خود را فراموش کردید؟ ! خطا - نام کاربری یا کلمه عبور صحیح نمیباشد. نام. نام خانوادگی. کد ملی. آدرس. تلفن تماس. شماره همراه. این همه آن چیزی است که ممکن است با آن مواجه شویم.


سامانه مشابه یاب متون سمیم نور | نه به سرقت علمی

سرقت علمی چیست؟

آیا تا کنون به عنوان یک پژوهشگر یا حتی در مقام داوری یک مقاله یا پایان نامه با موضوع سرقت علمی مواجه شده‌اید؟

اثرتان را سرقت کرده‌اند؟

سرقت یا دستبرد علمی، دزدی ادبی، ایده‌ دزدی، دزدی واژه ها، محتواربایی و معادل عربی آن انتحال و معادل انگلیسی آن پلی‌جریسم، عنوان هایی هستند که به اقدامی غیر اخلاقی و نوعی تخلف در حوزه پژوهش و نگارش اشاره دارند.

به جز عنوان ها و کلمه های گفته شده، چندین عبارت و کلمه دیگر هم می توان به جای آن به کار برد.

اما اگر متخصصان، صاحب نظران و فرهنگستان زبان و ادب فارسی، یک کلمه واحد برای Plagiarism برگزینند، بهتر و مناسب تر خواهد بود.

همان گونه که کلمهPlagiarism ، در زبان انگلیسی برای این مفهوم به کار می رود.

بسیاری از افراد، درباره مفهوم و چیستی سرقت علمی تا حدودی آگاه هستند.

اگر از افراد و دانشجوهای تازه وارد معنی سرقت علمی را بپرسیم، بیشتر آنها می توانند تا حدودی به این سؤال پاسخ دهند؛ هرچند پاسخ آنها جامع و کامل نیست.

پاسخی که این دانشجویان به این سؤال می دهند، از این قرار است:

اگر از مقاله یا کتاب فردی استفاده کنیم بدون آنکه به آن ارجاع دهیم، سرقت علمی مرتکب می‌شویم.

این تعریف در نگاه نخست درست به نظر می رسد؛ زیرا دو جزء استفاده و استناد در آن آمده است.

اما این تعریف ناقص و سطحی است و چندان راهگشا نیست. این تعریف ناقص ممکن است پیامدهای بدی داشته باشد.

آنچه لازم است آن را بدانیم این است که سرقت علمی فقط به استفاده از مختص مقاله یا کتاب منحصر نمی شود.

بلکه هر نوع استفاده بی‌ ملاحظه از متن، تصویر، ایده یا طرح مضبوط و غیرمضبوط که شما آن را پدید نیاورده باشید، شامل سرقت ادبی یا علمی می شود.

از طرف دیگر، در تعریفی که در بالا به آن اشاره کردیم، واژه «استفاده» به درستی به کار رفته است؛ اما باید دقت کرد که این استفاده فقط به کپی برداری مستقیم اطلاق نمی شود؛ بلکه نقل به مضمون، ترجمه، خلاصه سازی، اشاره و تفسیر و ... را نیز شامل می شود.

متأسفانه بسیاری از افراد، نمی دانند که این انواع استفاده از مصادیق سرقت ادبی است و به همین دلیل، هنگام نگاشتن متون متن های علمی خود دچار سرقت علمی می شوند.

امروزه تعریف های متعدد و گوناگونی از سرق علمی در دست است؛ زیرا در همه حوزه ها و حیطه های علم و پژوهش، امکان رخ دادن آن است و به همین دلیل، دانشمندان حوزه های مختلف، نکاتی را در این باره بیان کرده اند.

در تعریف هایی که متخصصان و دانشمندان علوم گوناگون از سرقت ادبی به دست داده اند، مفهوم مشترک و یکسانی در آنها وجود دارد که می توانیم آن را وجه مشترک همه این تعریف ها بدانیم.

سرقت علمی، در زمینه علمی، نوعی فریبکاری به شمار می رود و اگر به صورت غیر عمد انجام شود، سهل انگاری محسوب می شود.

کمیته اخلاق نشر، یکی از کامل ترین و جامع ترین تعریف ها را از سرقت علمی بیان کرده است:

سرقت علمی به استفاده غیر عمدی، دانسته و یا بی ‌ملاحظه از کلمات، ایده ‌ها، عبارت ها، ادعا و یا استنادهای دیگران گفته می شود، بدون آنکه از اثر، صاحب اثر یا سخنران ایده قدردانی شود و توضیح و استناد مناسب صورت گیرد.

برای آنکه نویسنده ها از وقوع سرقت علمی پرهیز کنند، با دشواری ها و پیچیدگی های فراوانی رو به رو هستند.

اما این موضوع زمانی پیچیده تر می شود که پای آثار شفاهی و غیر نوشتنی در میان باشد.

وقتی در آثار نوشتنی، نویسنده بخواهد از آثار دیگران استفاده کند، برای این استناد، قوانین، مقررات و استانداردهایی وجود دارد.

اما این استانداردها در آثار غیر مکتوب، در بیشتر مواقع نادیده گرفته می شوند و کمتر به آنها پرداخته می شود.

برای نمونه، اگر یک نقاش اثر خود را بر اساس ایده نقاش دیگری خلق کند، این موضوع را به چه صورت باید مطرح کند؟

آیا باید در عنوان نقاشی خود یادآوری کند؟

یا در توضیحات اثرش آن را متذکر شود؟

پاسخ به این سؤال بسیار دشوار است؛ چراکه هیچ استانداردی برای آن وجود ندارد.

نمونه دیگر اینکه اگر مجسمه سازی در آفرینش اثر خود از آثار و ایده های هنرمندان دیگر استفاده کند و بخواهد به آن استناد دهد و قید کند که ایده اش از آنِ خودش نیست، چطور باید این کار را انجام دهد؟

با توجه به این موارد، دریافت می شود که سرقت علمی و ادبی پیچیدگی و عمقی بسیار بیشتر از چیزی دارد که ما از آن می دانیم.

توضیحات این بخش را به این صورت می توان جمع بندی کرد که پدیدآورندگان آثار علمی و ادبی، هنگام آفرینش اثر خود، باید هرگونه استفاده از آثار دیگران را به دقت ثبت و ضبط کنند و مخاطبان خود را از آن آگاه کنند تا صداقت خود را نگاه دارند و نیز از فریبکاری و سهل انگاری، در امان بمانند.

تاریخچه ایران داک

«پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران» (ایرانداک) بر پایه گاه‌شمار و همچنین نخستین سند در این زمینه، در یکم مهر ماه سال ۱۳۴۷ با نام فارسی «مرکز اسناد ایران» در برابر نام انگلیسی «Iranian Documentation Center» پایه‌گذاری شد.

پیش از نام کنونی، با نام‌ «مرکز مدارک علمی ایران» در سال ۱۳۵۰، «مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران» در سال ۱۳۷۰، و «پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران» در سال ۱۳۸۴ نیز خوانده شد.

پژوهشگاه با نام کوتاه «ایرانداک» شناخته می‌شود. «داک»، کوته‌نوشت «doc» در «documentation» و در زبان فارسی به‌معنای «تکیه‌گاه» و «چوبی است که دیوار و در را بر آن محکم سازند».

نام نمادین ایرانداک، «گنج دانش» است و شعار آن، «به‌ از گنج دانش به گیتی کجاست».

مأموریت بنیادین ایرانداک بر پایه اساس‌نامه و برنامه استراتژیک آن؛ پژوهش، مدیریت اطلاعات علم و فناوری، آموزش، همکاری‌های پژوهشی و اطلاع‌رسانی، و پشتیبانی از سیاست‌گذاری علم و فناوری است.

این ماموریت در سازمانی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری و زیر نظر هیئت امنا انجام می‌شود.

5 نکته برای اعتبار سنجی منابع تحقیقاتی در نگارش مقاله و کتاب

چگونه منابع معتر تحقیق را شناسایی کنیم؟

روش های تشخیص و سنجش میزان اعتبار یک منبع برای نگارش مقاله یا پایان نامه.

چگونه منابع معتبر تحقیق را بشناسیم

یکی از مواردی که در نگاشتن پایان نامه، مقاله و هر نوع پژوهش آکادمیکی باید به آن توجه کرد، این است که منابع معتبر تحقیق خود را بشناسیم.

منابع تحقیق را می توان از راه ها و پایگاه های مختلفی گردآوری و تألیف کرد؛ مانند مجله های علمی، کتاب، وب سایت و روزنامه ها.

بعضی از پایگاه های گفته شده، جزو پایگاه های غیر تخصصی و برخی دیگر جزو پایگاه های تخصصی به شمار می روند.

هنگام نگارش پایان نامه باید از صحت و اعتبار منابع خود مطمئن شویم.

در ادامه این مقاله، چگونگی شناسایی منابع معتبر تحقیق توضیح داده شده است.

منابع تخصصی و منابع غیرتخصصی

روزنامه یکی از منابع غیرتخصصی به شمار می رود. مخاطب های این منبع، عموم مردم هستند و بنابراین مخاطبین گسترده ای دارد. مقاله های روزنامه را نویسندگانی حرفه ای می نویسند.

این نویسنده ها ژورنالیست هایی هستد که در زمینه خاصی تخصص ندارند.

آنها متن خود را در حوزه های عمومی و با زبانی متداول می نویسند. مقاله های روزنامه ها، قالب خاص و مشخصی ندارند و به ندرت دارای منبع و پاورقی هستند.

اما در برابر منابع غیرتخصصی، منابع تخصصی قرار دارند. از جمله این منابع، مجله های علمی و کتاب ها هستند.

مخاطب های منابع تخصصی، پژوهشگرها، دانشجوها و به طور کلی جامعه علمی هستند.

متخصصین و پژوهشگرها، مقاله های این پایگاه داده را می نویسند و برای این کار، از زبانی تخصصی و فنی بهره می گیرند.

این منابع، دارای قالبی استاندارد، همراه با جدول، شکل و نیز منابعی از مقاله های پیشین هستند.

منابع تخصصی و غیرتخصصی با این هدف از هم متمایز می شوند که میزان اعتبار و عمق پژوهش را در زمینه ای خاص معین کنیم و به این ترتیب از ارزش آکادمیک آنها آگاه شویم.

البته در صورت نیاز، در پایان نامه و مقاله نیز می توان از منابع غیرتخصصی استفاده کرد.

ارجاع به منابع تخصصی

پایگاه های داده تخصصی، منابع آکادمیکی هستند که پیش از آنکه به چاپ برسند، از فرآیند داوری همتا عبور می کنند و به همین دلیل، پژوهشگران به این منابع اعتماد دارند.

در این قسمت از مقاله، به بررسی سه دسته از منابع تخصصی شامل مجله های علمی، کتاب و منابع آنلاین، پرداخته شده است.

مجله ­های علمی

مقاله هایی که در مجلات علمی چاپ می شوند، چند ویژگی دارند:

نویسندگان: همه مقاله ها دربرگیرنده اسم های نویسندگان و درجه علمی آنها، وابستگی سازمانی، آدرس ایمیل و رایانامه است.

کسانی که یک مقاله می نویسند، در زمینه موضوع مقاله تخصص دارند و به یک سازمان، مؤسسه و یا دانشگاه وابسته هستند. این نویسندگان ممکن است در مجله های دیگر نیز مقاله های علمی چاپ کرده باشند.

ناشران: معمولاً ناشران عبارتند از مؤسسه های انتشاراتی آکادمیک، دانشگاه ها، مؤسسه های پژوهشی، افراد حرفه ای یا دیگر متصدیان صنعت نشر.

این مؤسسه ها نتایج پژوهشی را چاپ می کنند. مواردی که در وب سایت مجله ها درج می شوند، شامل اطلاعات اصلی مثل اسم های اعضای تحریریه و سردبیر. می شوند که به چاپ نتایج پژوهشی می پردازند.

برای آنکه اعتبار مجله های علمی را تشخیص دهید، می توانید نکته های زیر را مد نظر قرار دهید:

* در مجله های داخلی، برای آنکه از اطلاعات تماس آگاهی یابید، به صفحه های «تماس با ما» یا «درباره ما» مراجعه کنید و در مجلات بین المللی، از صفحه های «Contact Us» یا «about us» استفاده کنید.

بعضی مواقع مؤسسه ها یا انجمن های علمی، صاحب امتیاز مجله ها هستند.

برای آنکه درباره این مؤسسه ها اطلاعات بیشتری به دست بیاورید، می توانید نام آنها را در اینترنت جست و جو کنید. همچنین برای کسب آگاهی از نوع داوری همتا، سیاست ها، مجوزها و حق تألیف مجله ها، می توانید در وب سایت مجله ها تحقیق کنید.

* مطمئن شوید که اطلاعاتی که در وب سایت مجله ها آمده است، به روز است.

همچنین یکی از مواردی که باید به آن توجه و آن را بررسی کنید، وابستگی مجله ها به سازمان های تجاری، احزاب سیاسی یا سازمان های ذی نفع است.

با آگاهی از این اطلاعات، می توانید دریابید که اطلاعاتی که در وب سایت مجله ها نوشته شده است، غرض ورزانه است یا خیر.

راهنمای نویسندگان: مجلات باید نوع مقاله هایی را که چاپ می کنند و نیز راهنمای نگارش مقاله ها را، به طور دقیق و جامع در وب سایت خود قرار دهند.

* معیارهای مجله ها: در برخی از مجله ها، اطلاعاتی از تأثیرات علمی مجله درج شده است. مانند:

Eigen factor ، SC Imago ranking، Cite Score، Source Normalized Impact per paper.**

نحوه اصالت سنجی پایان نامه یا رساله و پروپوزال و کتاب

سامانه داخلی در بسیاری دانشگاه ها وجود دارد.

واحد پژوهش دانشکده ها پایان نامه ها را به طور مستقیم اصالت سنجی کرده و درصد همانندجویی را به اطلاع دانشجو می رسانند.

در اغلب موارد آنچه که به عنوان ریز گزارشر همانندجویی باید در اختیار دانشجو قرار دهد انجام نمی گیرد.

آگاهی از مواردی که باید اصلاح شود از ضروریات گزارش اصالت سنجی است.


سامانه اصالت سنج و جستجو پایان نامه

pc.iaun.ac.ir

جهت ورود به سامانه اصالت سنجی ، بر روی لینک مقابل کلیک کنید ورود به سامانه اصالت سنج. پيشرفته. همه, عنوان, متن, نويسنده, استاد, شماره سند.


سیستم اصالت سنجی پایان نامه

pc.iaun.ac.ir

وارد کردن اطلاعات پروفایل کاربری. انتخاب رمز جدید. انتخاب رمز عبور جدید. پایان! کاربر گرامی, برای انتخاب رمز عبور جدید خود لطفا به نکات امنیتی توجه فرمایید.


لزوم اصالت سنجی پایان نامه های كارشناسی ارشد در سامانه

mhriau.ac.ir

قابل توجه اعضای محترم هیات علمی و دانشجویان محترم تحصیلات تکمیلی به اطلاع می رساند طبق صورتجلسه شورای پژوهشی استان مورخ 04/11/96 مواردی مقرر گردیده است.


اصالت سنجی پایان نامه - دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه

lib.iauksh.ac.ir

بخش اصالت سنجی پایان نامه ها. معرفی پرسنل بخش: نام و نام خانوادگی: شهرزاد غلامی. تحصیلات: کاردانی کامپیوتر. پایگاه داده های علمی · کتابخانه دیجیتال.


دسترسی به سامانه اصالت سنجی پایان نامه دانشگاه آزاد

parscoders.com

دسترسی به سامانه اصالت سنجی پایان نامه دانشگاه آزاد. تا الان برای این درخواست 0 پیشنهاد توسط فریلنسرهای سایت ارسال شده است. در صورت نیاز به اصالت سنجی پایان نامه خود تماس بگیرید. 02166003007


اصالت سنجی پایان نامه‌های دانشجویان دانشگاه آزاد

collegeprozheh.ir

میترا هاشمی طباطبایی در اجلاس روسای شورای پژوهش و فناوری استان های دانشگاه آزاد گفت: طرح اصالت سنجی پایان نامه های دانشجویان این دانشگاه را به صورت آزمایشی اجرا کردند.


بررسی اعتبار پایان نامه ها توسط تحصیلات تکمیلی

hedu.mshdiau.ac.ir

بررسی اعتبار پایان نامه ها توسط تحصیلات تکمیلی. دکتر سید احسان رضوی مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، مواردی را بیان کرد.



دیدگاه خود را بیان کنید