چهارشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۳ | 02:24 0 نظر 1124 بازدید
اصول ساختاری و نکات ضروری برای نگارش و چاپ مقالات ISI
(بخش دوم)
ساختار مقالات ISI
نوشتن مقاله مستلزم داشتن طرحي مدوَّن است. در گزارش يك تحقيق نه تنها بايد ارزشهاي محتوايي را مراعات كرد، بلكه بايد از ساختار روشمندي نيز پيروي كرد. امروزه تحقيقات فراواني انجام ميشود، اما تنها بخش كوچكي از آنها به عنوان مقاله در نشریات ISI و دیگر نشریات منتشر ميگردد. يكي از دلايل آن، عدم مهارت محقق در تهيه و تدوين ساختاري مقاله علمي است.
ساختار مقاله و تهيه گزارش از يك پژوهش علمي، با توجه به روش به كار گرفته شده در پژوهش، متفاوت است. دانشمندان در يك تقسيم بندي كلي، روشهاي استفاده شده در علوم را به دو دسته تقسيم ميكنند. روشهاي كمي كه در آنها از داده هاي كمّي در تحقيق استفاده ميشود (تحقيقات ميداني) و روشهاي كيفي كه در آنها از داده هاي كيفي (تحقيقات كتابخانه اي) استفاده ميشود.
به دليل يكسان بودن هر دو روش در مراحل مقدماتي، و براي پرهيز از تكرار در اينجا مراحل مقدماتي نگارش مقالات ISI را یک بار ميآوريم:
مراحل مقدماتی مقالات ISI
موضوع یا عنوان مقاله: عنوان، مفهوم اصلي مقاله را نشان ميدهد و بايد به طور خلاصه، مضمون اصلي پژوهش را نشان دهد.
عنوان مقاله بايد جذاب باشد، يعني به گونهاي انتخاب شود كه نظر خوانندگان را كه معمولاً ابتدا فهرست عناوين مندرج در يك مجله علمي را ميخوانند به خود جلب نمايد. همچنين عنوان بايد كوتاه و گويا و تنها بيانگر متغيرهاي اصلي پژوهش باشد. تعداد كلمات در عنوان مقاله را حداكثر دوازده واژه بيان كردهاند.
نام مولف یا مولفان و سازمان وابسته: بعد از عنوان مقاله، نام مؤلف يا مؤلفان ذكر ميشود و در سطر زير آن، نام دانشگاه يا مؤسسه كه هر يك از مؤلفان در آن مشغول به كارند، ميآيد. اگر پژوهش به وسيله دو يا چند نفر انجام بگيرد و همه آنها به يك دانشگاه يا مؤسسه وابسته باشند، نام مؤسسه يكبار، آن هم به دنبال نام مؤلفان ذكر ميشود. اما اگر هر يك از مؤلفان به سازمان خاصي وابسته باشند، بايد بعد از نام هر يك از آنان، بلافاصله نام مؤسسه اي كه به آن وابستهاند، ذكر شود. ترتيب قرار گرفتن نام مؤلفان به دنبال يكديگر، معمولاً متناسب با ميزان مشاركت آنان در انجام پژوهش است؛ اما اگر ميزان مشاركت همه افراد در اجراي پژوهش يكسان باشد، اسامي آنان به ترتيب حروف الفبا در دنبال هم قرار ميگيرد.
چکیده مقاله: چكيده، خلاصه جامعي از محتواي يك گزارش پژوهشي است كه همه مراحل و اجراي اصلي پژوهش را در خود دارد. هدفها، پرسشها، روشها، يافته ها و نتايج پژوهش، به اختصار، در چكيده آورده ميشود. در متنِ چكيده بايد از ذكر هرگونه توضيح اضافي خودداري شود. مطالب چكيده بايد فقط به صورت گزارش (بدون ارزشيابي و نقد) از زبان خود پژوهشگر (نه نقل قول) به صورت فعل ماضي تهيه شود.
چكيده در حقيقت بخشي كامل، جامع و مستقل از اصل گزارش در نظر گرفته ميشود و نبايد پيش از انجام گزارش، پژوهش تهيه شود. طول چكيده براي مقاله، بستگي به روشهاي خاص هر مجله دارد و معمولاً بين صد تا 250كلمه پيشنهاد شده است.
واژگان کلیدی: معمولاً در انتهاي چكيده، واژگان كليدي مقاله را بيان ميكنند تا به خواننده كمك كنند، پس از خواندن چكيده و آشنايي اجمالي با روند تحقيق، بفهمد چه مفاهيم و موضوعاتي در اين مقاله مورد توجه قرار گرفته است. معمولاً با توجه به حجم و محتواي مقاله، پنج تا هفت واژه كليدي در هریک از مقالات بيان ميشود.
ساختار مقاله و مقالات ISI مبتنی بر پژوهش میدانی
• مقدمه: هر مقاله ISI با يك مقدمه شروع ميشود و آن، خلاصه اي از فصل اول و دوم پايان نامه ها و رساله هاست كه به طور مختصر به بيان كليات تحقيق و بررسي مختصري از پيشينه آن ميپردازد؛ بنابراين در مقدمه مقاله مسئله تحقيق و ضرورت انجام آن و اهداف آن از نظر بنيادي و كاربردي به صورت مختصر بيان ميگردد و سپس به بررسي سوابق پژوهشي كه به طور مستقيم به موضوع تحقيق مرتبط است، پرداخته ميشود. مقدمه بايد يك منطق اساسي را در تحقيق بيان كند و به خواننده نشان دهد كه چرا اين تحقيق ادامه منطقي گزارشهاي پيشين است. در اين بخش پس از نتيجه گيري از مقالات بررسي شده، محقق بايد پرسشهاي پژوهش یا مقاله خود را به صورت استفهامي بيان كرده و به تعريف متغيرهاي تحقيق به صورت عملياتي بپردازد.
• روش: هدف اساسي از بيان روش آن است كه به گونه اي دقيق، چگونگي انجام پژوهش و مقاله، گزارش گردد تا خواننده بتواند آن را تكرار نمايد و همچنين درباره اعتبار نتايج داوري كند؛ بنابراين مؤلف بايد همه مراحل اجرا، از جمله آزمودنيها، ابزارهاي پژوهش، طرح پژوهش، روش اجرا و روش تحليل دادهها را بيان كند.
• نتایج: در اين بخش، توصيف كلاميِ مختصر و مفيدي از آنچه به دست آمده است، ارائه ميشود. اين توصيف كلامي با اطلاعات آماري مورد استفاده، كامل ميشود و بهترين روش آن است كه داده ها از طريق شكل و نمودار يا جدول، نمايش داده شوند. ساختار بخش نتايج در مقاله، معمولاً مبتني بر ترتيب منطقي پرسشها يا فرضيه ها و نيز وابسته به تأييد شده بودن يا تأييد نشده بودن فرضيه هاست. ترتيب بيان نتايج در مقالات نيز يا برحسب ترتيب تنظيم سؤالها يا فرضيه هاي آنها است، یا برحسب اهميت آنها. روش متداولِ بيان نتايج در مقالات ISI، آن است كه ابتدا مهمترين و جالبترين يافته ها و سپس به ترتيب، يافته هاي كم اهميتتر ارائه ميشود.
ساختار مقاله و مقالات ISI مبتنی بر پژوهش توصیفی
اصول به كارگرفته شده در مقالات توصيفي باتوجه به روشهاي به كارگرفته شده، با اصول پژوهشهاي ميداني، مقداري متفاوت است. هر چند اين اصول ممكن است با توجه به موضوع هاي مختلف تحقيقي و رشته هاي مختلف، تغيير نمايد، ساختار كلياي كه تقريبا همه مقالات توصيفي بايد در قالب آن درآيند، به شرح زير است.
• مقدمه: آنچه در مقدمه يك مقاله تحقيق كتابخانه اي قرار ميگيرد - همانند تحقيفات ميداني - كلياتي است كه محقق بايد قبل از شروع بحث، آن را براي خواننده روشن نمايد؛ مانند تعريف و بيان مسئله تحقيق، تبيين ضرورت انجام آن و اهدافي كه اين تحقيق به دنبال دارد. همچنين محقق بايد خلاصه اي از سابقه بحث را - كه به طور مستقيم مرتبط با موضوع است - بيان كند و در نهايت توضيح دهد كه اين مقاله به دنبال كشف يا به دستآوردن چه مسئلهاي است؛ به عبارتي، مجهولات يا سؤالهاي مورد نظر چيست كه اين مقاله درصدد بيان آنهاست.
• طرح بحث (متن): در اين بخش، مؤلف وارد اصل مسئله ميشود. در اينجا بايد با توجه به موضوعي كه مقاله در پي تحقيق آن است، عناوين فرعي تر از هم متمايز گردند. محقق در تبيين اين قسمت از بحث، بايد اصول مهم قواعد محتوايي مقاله را مورد توجه قراردهد و سعي كند آنها را مراعات نمايد؛ اصولي مانند: منطقي و مستدل بودن، منظم و منسجم بودن، تناسب بحث با عنوان اصلي، ارتباط منطقي بين عناوين فرعيتر در مسئله، خلاقيت و نوآوري در محتوا، اجتناب از كليگويي، مستند بودن بحث به نظريه هاي علمي و ديني، جلوگيري از حاشيه روي افراطي كه به انحراف بحث از مسير اصلي مي انجامد و موجب خستگي خواننده ميشود و همچنين پرهيز از خلاصه گويي و موجزگويي تفريطي كه به ابهام در فهم مي انجامد، رعايت امانت حقوق مؤلفان، اجتناب از استناد دادن به صورت افراطي، توجه داشتن به ابعاد مختلف مسئله و امثال اينها.
• نتیجه گیری: در اين قسمت محقق بايد به نتيجه معقول، منطقي و مستدل برسد. نداشتن تعصب و سوگيري غيرمنصفانه در نتيجه گيري، ارتباط دادن نتايج با مباحث مطرح شده در پيشينه، ارائه راهبردها و پيشنهادهايي براي تحقيقات آينده، مشخصكردن نقش نتايج در پيشبرد علوم بنيادي و كاربردي و امثال آن، از جمله مواردي است كه محقق بايد به آنها توجه داشته باشد.
• ارجاعات مقاله: اعتبار يك مقاله علاوه بر صحت و دقت دادهها و استدلال حاصل از آنها، به منابع و مراجعي است كه از اطلاعات آنها در مقاله استفاده شده است. ارجاعات از موارد مهم ساختار يك مقاله علمي و یا مقالات ISI است، به وسيله آن، چگونگي استفاده از انديشه هاي ديگران را به خواننده معرفي مينمايد.
برگرفته شده از سایت: http://drhamyar.com
منبع: پژوهش ساوالان.. HTTP://WWW.SELCO.IR
یک پیشنهاد خوب از بخش آموزش پژوهش ساوالان؛
همین حالا برای ثبت سفارش خدمات آنلاین پژوهش ساوالان و قیمتگذاری رایگان کلیک کنید.
تماس با کارشناسان پژوهش ساوالان: 02155402501 / سامانه پیامکی پژوهش ساوالان: 5000203241 / تلگرام 09128391688
تماس مستقیم: 02155402501 / 09128391688 / 09305470756 / بازرسی: 09305740761
قیمتگذاری و مشاوره به صورت رایگان است.
درباره خدمات آنلاین پژوهش ساوالان:
1- استخراج مقاله ISI آی اس آی از از پایان نامه های دانشجویی در سطح مجلات و ژورنالهای معتبر ISI با نمایه اسکوپوس و تامسون در سریع ترین زمان ممکن جهت اخذ نمره پایان نامه و امتیازات دیگر برای مصاحبه دکتری؛
2- ویرایش و فرمت دهی مقاله شما متناسب با اصول مدنظر ژورنال مقصد؛
3- ترجمه تخصصی در سطح ژورنال های بین المللی و ISI؛
5- سابمیت مقاله در نشریات و ژورنالهای معتبر ISI آی اس آی و تخصصی با ضریب تاثیر مثبت مورد تایید وزارت علوم به انتخاب گروه مشاورین مجموعه تحقیقات و مطالعات پژوهشی پژوهش ساوالان و یا ژورنال معرفی شده از جانب متقاضی؛ ژورنال های ایندکس شده در Elsevier، Springer، Wiley، ieee و مجلات ISI، ISC، SCOPUS و PubMed
سامانه تخصصی ترجمه پژوهش ساوالان بخش از خدمات خود را در زمینه ترجمه متمرکز کرده است. خدماتی که شامل می شود بر:
ترجمه آنلاین تخصصی مجلات و تارنماها و سایت ها؛
کلیه خدمات ترجمه آنلاین تخصصی، تحقیقات ترجمه ای و پژوهش های ترجمه ای در زمینه های مختلف در این مرکز با نازلترین و مطبوع ترین شرایط ممکن خواهد بود.
خدمات ترجمه ای مرکز مترجمین کشوری پژوهش ساوالان، متون ترجمه شده خود را به شکل تایپ شده در اختیار متقاضیان قرار می دهد.
هر آنچه که در یک متن، مورد ویراستاری قرار می گیرد و گروه متخصصین ویرایه ای مجموعه ویراستاران گروه تحقیقات و مطالعات پژوهشی پژوهش ساوالان خود را بدان ملزم می دانند، بدین شکل خواهند بود :
تصحیح زبانی؛ دستور زبان؛ سبک انگلیسی؛ ارتقای سطح موضوع؛ مراجع؛ قالب بندی و فرمت؛
پژوهش ساوالان خدمات مرتبط به امر ویراستاری را به سه قسم، منقسم می کند:
با لحاظ کردن محتوا تا ساخت، زبان و انتظام ظاهری آن؛ لذا انواع ویراستاری بدین ترتیب خواهند بود:
ویرایش ویراستاری فنی. ویرایش ویراستاری تخصصی. ویرایش ویراستاری زبانی و ساختاری.
ویرایش از جنس، کتاب/مقاله/متن تبلیغی/متن تالیفی یا ترجمه ای/زبانی، صوری، محتوایی/کاغذ یا فایل Word یا Adobe InDesign
انجام تایپ تخصصی، انجام ویراستاری متون، انجام تایپ فارسی و انجام تایپ لاتین و انجام تایپ انگلیسی و انجام تایپ فرمولی، انجام رسم اشکال ریاضی و انجام و اشکال هندسی و ... .
تایپ فوری و تخصّصی کتاب، پایان نامه و مقاله. ویراستاری، نمونه خوانی، غلط گیری و تصحیح انواع متون
صفحه آرایی کتاب و مجله و حروفچینی
-
| پژوهش ساوالان | نمایندگی رسمی ارسال پیامک انبوه
ارسال پیامک به شمارههای یک شهر
در این روش پیامک تبلیغاتی و انبوه شما در کمترین زمان ممکن و به صورت اینترنتی به شماره موبایل های دائمی یا اعتباری شهر مورد نظر شما ارسال می شود. همچنین پیامک تبلیغاتی شما تنها به شماره موبایلهای فعال (واگذار شده) شهر ارسال شده و گزارش کلی از پیامک های ارسالی و دریافتی برای شما در دسترس است.
ارسال پیامک به یک پیش شماره خاص
در این روش پیامک تبلیغاتی به شماره موبایل های که با پیش شماره خاص توسط مشتری انتخاب شده است فرستاده می شود. پیش شماره های انتخابی مشتری می تواند شماره موبایل های شرکت همراه اول ( دائمی و اعتباری) و ایرانسل (دائمی و اعتباری) باشد.
در این روش تبلیغاتی پیامک مشتری به شماره موبایل های یک منطقه خاص ارسال می شود. در این صورت مشتری تنها هزینه تبلیغات در منطقه ی مورد فعالیت خود را پرداخت خواهد کرد.
در این روش پیامک تبلیغاتی به لیستی از کدپستی های انتخابی مشتری ارسال می شود. همچنین می توان پیامک تبلیغاتی را برای کدپستی هایی با یک پیش شماره خاص ارسال کرد. افرادی اینپیامک ها را دریافت می کنند که در زمان خرید سیم کارت آدرس کامل پستی خود را مشخص کرده اند. (این نوع پیامک با ضریب 1.3 ارسال می شود)
ارسال پیامک به صاحبان مشاغل و اصناف
در این روش ملی پیامک پیامک تبلیغاتی مشتری را به لیست شماره موبایل های صاحبان مشاغل و اصناف مورد نظر وی ارسال می کند. بانک مشاغل و اصناف مورد استفاده در ملی پیامک از به روز ترین شماره ها استفاده کرده و قابلیت ارسال به تفکیک صنف، شهر و استان مورد نظر مشتری می باشد.
-
| پژوهش ساوالان | نمایندگی رسمی بیمه عمر و سرمایه گذاری با کد رسمی نمایندگی
تضمين سود سرمايه گذاري در بلند مدت
امكان بازخريد بیمه نامه براي بيمه گذار
امكان برداشت بیمه گذار از محل اندوخته بيمه عمر
امكان پرداخت وام به بیمه گذار از محل اندوخته بیمه نامه بدون نياز به ضامن (وقتي شخصي بخواهد از بانك وام دريافت كند حتما نياز به دو ضامن معتبر خواهد داشت در صورتيكه در اين بیمه نامه بدون نياز به ضامن امكان اخذ وام براي فرد بیمه گذار وجود دارد)
امكان دريافت سرمايه بیمه در پايان مدت بیمه نامه به طور يكجا توسط بيمه گذار (يعني از محل اندوخته هاي حق بیمه سرمايه اي تشكيل مي شود كه در پايان مدت بیمه نامه به صورت يكجا بهبیمه گذار پرداخت مي شود كه سرمايه گذاري محسوب مي شود)
امكان افزايش سرمايه بیمه براي رفع اثرات تورم و جبران كاهش قدرت خريد بیمه گذار
امكان پرداخت حقبیمه به صورت يكجا و اقساطي در اين بیمه نامه
پرداخت سود مشاركت در منافع شركت بیمه
جبران اقساط حق بيمه هاي معوق از طريق اندوخته بیمه گذار در شركت بیمه(يعني زماني كه فردي از بانك وام مي گيرد در صورت عدم پرداخت اقساط در سررسيد جريمه به وي تعلق مي گيرد اما در بیمه نامه عمر و تشكيل سرمايه به اين شكل نيست و در صورت تعويق در پرداخت اقساط، شركت بیمه از محل اندوخته اين اقساط را پرداخت مي كند)
معافيت مالياتي از مزاياي ويژه اين بیمه نامه است و اين بیمه نامه مشمول قانون ماليات بر ارث نمي شود.
قراردادها ١٠ ساله ١٥ ساله ٢٠ ساله ٢٥ساله و ٣٠ ساله مي تواند متتغير باشد .
همین حالا برای ثبت سفارش خدمات آنلاین پژوهش ساوالان و قیمتگذاری رایگان کلیک کنید.
تماس با پژوهش ساوالان: 02155402501 / سامانه پیامکی پژوهش ساوالان: 5000203241
شرکت مطالعات و تحقیقات پژوهشیِ، «پژوهش ساوالان»..
مشاوره آنلاین تخصصی پروژه های پژوهشی و سازمانی و دانشگاهی
|